איך לאפשר לסוכני שטח להצליח: סיפורים מהשטח ותובנות ניהוליות
איך לאפשר לסוכני שטח להצליח: סיפורים מהשטח ותובנות ניהוליות
אתמול יצאתי לשטח עם דמות מובילה בתחום הסניטריה, אחד מהשמות הבולטים בענף. מדובר באדם שהוא לא רק מומחה בתחומו, אלא גם איש מכירות מנוסה ומיומן, שעובד כעת במתכונת של one-man operation בארגון שבו הוא מועסק. הפגישות שהיו לנו במהלך היום היו טובות – הוא שולט בחומר, יודע להציג ולמכור, וללא ספק עושה את עבודתו נאמנה כסוכן שטח.
סגנון מכירה והשפעתו על הלקוחות
המנהל הזה, בתפקידו כמנהל מכירות שטח, נוקט גישה מכירתית שונה ממני – יותר אגרסיבית ודוחפת. בעוד שהשיטה שלי מתמקדת יותר בעדינות ובבניית מערכת יחסים עם הלקוח, סגנונו הישיר עובד היטב עבורו. הלקוחות מתרשמים ממקצועיותו ומתחושת הביטחון שהוא משרה, וזה טבעי שמומחה בתחומו ירצה לקדם את מוצריו בצורה חזקה ומשכנעת.
עם זאת, מה שבלט במיוחד במהלך היום הוא לא הכישרון שלו או סגנון המכירה, אלא דווקא מה שמנע ממנו למצות את זמנו ואת הפוטנציאל המלא שלו בשטח כסוכן מכירות שטח.
הבזבוז האמיתי: משימות שלא מתאימות לסוכני שטח
נסענו לאורך הצפון הרחוק – מדרום רמת הגולן דרך ראש פינה וצפת ועד כרמיאל. יכולנו להספיק הרבה יותר פגישות ולמקסם את היום, אך חלק ניכר מהזמן בוזבז. למה? הסוכן המוכשר הזה נאלץ להתעסק שוב ושוב בפתרון בעיות לוגיסטיות – משלוחים שלא הגיעו, אספקות לא מדויקות, הזמנות שלא הוקלדו היטב, וטיפול שוטף בבעיות שלא היו אמורות לנחות עליו כלל.
לאורך המסע המשותף שלנו בצפון, הוא בזבז זמן יקר בעיסוקים שלא הוא אמור להתעסק בהם כסוכן שטח.
הבעיה כאן ברורה: לא מאפשרים לו "לטוס" כסוכן שטח. במקום להתמקד במכירות ובקשרי הלקוחות – שזה תחום ההתמחות שלו – הוא עוסק במשימות משרדיות ולוגיסטיות. זהו בזבוז של משאב יקר – הזמן והכישרון שלו כסוכן מכירות שטח.
יוזמה לשיפור החיבור בין השטח למשרד
בתפקיד קודם שלי, יזמתי רעיון שנראה לי פשוט אך יעיל מאוד. פעם בחודש, עובד מהמשרד – מישהו מה-Back Office – יצא לשטח ללוות סוכן מכירות שטח. המטרה הייתה כפולה:
להכיר את הלקוחות והאתגרים: להבין ממקור ראשון מה נדרש בשטח וכיצד נראים הצרכים של הלקוחות.
להכיר את עבודת הסוכן: להבין את ההתמודדויות, הקשיים, והזמן שמתבזבז על דברים שאנשי המשרד יכולים לפתור טוב יותר.
התוצאה? אחרי זמן מה, התחילה להיווצר הבנה טובה יותר של הצרכים בשטח, ואנשי המשרד החלו לספק שירות מותאם ומדויק יותר לסוכני השטח. התהליך הזה שיפר גם את עבודת המשרד וגם את עבודת סוכני המכירות בשטח.
תובנות למנהלי מכירות שטח ולארגונים
המקרה של אותו מנהל מוכשר מדגים היטב את מה שאני מכנה "עקב אכילס של ארגונים שמעסיקים סוכני שטח". כשלאנשי מכירות שטח אין את התנאים הדרושים להם להצליח, כולם מפסידים – הארגון, הלקוחות, ואפילו המנהל עצמו.
אני מאמין גדול בחיזוק הקשר בין השטח למשרד, וזה מתחיל בליצור הבנה הדדית. אם הארגון היה משקיע מעט יותר ביצירת סינרגיה בין Back Office לסוכני השטח, הוא לא רק היה חוסך זמן ומשאבים, אלא גם ממצה את הפוטנציאל המלא של אנשי המכירות שלו – אותם "טייסים" מוכשרים שצריכים רק שיאפשרו להם להמריא.
לסיכום
בפעם הבאה שאתם חושבים על השקעה בסוכני המכירות השטח שלכם, זכרו: לא מדובר רק בבונוסים או בהכשרות, אלא גם ביצירת סביבת עבודה שתאפשר להם לעשות את מה שהם עושים הכי טוב – למכור. תנו לסוכני השטח שלכם את הכלים והגיבוי הנדרשים, והם יחזירו לכם בתוצאות מרשימות ובהגדלת הרווחים.
המסר ברור: כדי שסוכני שטח ומנהלי מכירות שטח יוכלו להצליח, על הארגונים לאפשר להם להתמקד במכירות ובבניית קשרים עם הלקוחות, ולא לבזבז את זמנם על משימות שאינן בתחום אחריותם. השקעה בהבנת הצרכים האמיתיים של סוכני השטח ובחיזוק הקשר בין המשרד לשטח היא המפתח להצלחה משותפת.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה