על התנגדויות ושכנועים בעולם מכירות השטח
על התנגדויות ושכנועים בעולם מכירות השטח
אני משוטט לא מעט ברשת ונחשף לכמות בלתי נגמרת של סרטונים ומדריכים בנושא "כיצד להתמודד עם התנגדויות במכירות". נראה שזה הפך כמעט ל-DNA של אנשי מכירות רבים: איך להסיר התנגדות, איך לשכנע את הלקוח ולגרום לו לסגור עסקה. יועצים ומנטורים ממליצים, מסבירים ומוכיחים שאחוזי הסגירה עלו משמעותית אחרי קורסים מסוימים או אימונים אישיים. אני לא מזלזל בידע הזה לרגע, אבל אני שואל את עצמי שאלה אחרת: האם ההתמקדות האובססיבית בהתנגדויות באמת מתאימה לסוכני מכירות שטח?
מה היא התנגדות במכירות?
כדי להבין את השאלה, בואו נדבר על מה היא בעצם התנגדות.
לקוח שהשאיר פניה באתר, הנציג מתקשר, והלקוח עונה שהוא "כבר לא מעוניין". האם זו התנגדות?
איש מכירות מקיים שיחה טובה, הכול מתקדם, אבל הלקוח מסיים במשפט "אני רוצה להתייעץ עם מישהו". האם זו התנגדות?
לקוח שרוצה להתייעץ עם בן או בת הזוג לפני קבלת החלטה על רכישה משמעותית. האם זה באמת התנגדות?
לכאורה, בכל המקרים האלו התשובה היא כן, זו התנגדות. אבל האם באמת כל התנגדות דורשת טכניקות שכנוע דחופות? האם כל סירוב הוא סימן לכך שהלקוח מוכן עכשיו רק צריך לשכנע אותו בכוח?
עולם השטח: שירות, זמינות ומקצועיות
כמי שנמצא שנים רבות בשטח, אני רואה את הדברים אחרת. סוכני שטח פועלים בעולם שונה לגמרי מאנשי מכירות טלפוניים או נציגי שירות. במכירות שטח, רוב ההתנגדויות אינן קשורות לשכנוע אלא לבניית קשר אמיתי, להבנה מעמיקה של הלקוח וליכולת לספק פתרונות יצירתיים.
ברוב המקרים, הלקוח רוכש שירות, לא רק מוצר. הוא קונה את המקצועיות, הזמינות והחריצות של סוכן השטח. יש משמעות עצומה לאמון ולמערכת היחסים שנבנית לאורך זמן. לקוחות רוצים לדעת שיש מישהו שמקשיב להם, מבין אותם ויודע להציע פתרונות שמותאמים בדיוק לצרכים שלהם.
דוגמאות מהשטח: התנגדויות אמיתיות
גם במכירות שטח יש התנגדויות, אבל הן שונות במהותן:
"יקר לי ביחס למתחרה." כאן נדרשת הבנה של הצרכים האמיתיים של הלקוח והיכולת להציג ערך מוסף.
"מועדי אספקה לא מתאימים לי." לעיתים זה דורש תיאום טוב יותר עם הארגון או פתרונות יצירתיים.
"תנאי תשלום לא נוחים." זה מקום שבו סוכן השטח צריך לתווך בין צורכי הלקוח ליכולות הארגון.
"אני צריך לחשוב על זה / להתייעץ עם מישהו." במקרים כאלו, הלחץ לסגור עסקה יכול להרחיק את הלקוח.
הדרך להתמודד עם התנגדויות כאלו היא לא בהכרח באמצעות טכניקות שכנוע אגרסיביות, אלא דווקא דרך שירותיות גבוהה, מקצועיות ויצירתיות במתן פתרונות. לפעמים צריך לדעת לשחרר ולהניח, ולתת ללקוח את הזמן שלו. בעסקאות מורכבות וגדולות, היכולת להבין מתי ללחוץ ומתי לשחרר היא אומנות בפני עצמה.
כבוד מקצועי ופעולה עקיפה
יש סיטואציות שבהן הלקוח פשוט לא מגיב: אתם שולחים הצעה בוואטסאפ, הוא קורא ולא עונה. אתם ממתינים, שולחים סימן שאלה, מתקשרים שוב והוא אומר שהוא "עסוק כרגע". האם להמשיך ללחוץ?
במקרים כאלה, אחד הפתרונות שאני ממליץ עליו הוא פעולה עקיפה:
שליחת הודעה ממוקדת עם מידע רלוונטי כמו מבצע, עדכון טכני או קטלוג חדש.
ההודעה יכולה להיראות כללית, אבל מותאמת בדיוק ללקוח שהתעניין במוצר מסוים.
הלקוח יקבל את ההודעה בצורה מקצועית ולא לוחצת, וזה עשוי להחזיר אותו למעגל העניין מבלי להפעיל עליו לחץ ישיר.
כשלא סוגרים עסקה: לקח חשוב לסוכן השטח
כישלון בעסקה הוא לא באמת כישלון. לפעמים, עשיתם הכול מושלם, אבל העסקה לא נסגרת מסיבות שלא תלויות בכם. אולי ללקוח יש ספקים אחרים, אולי זה לא הזמן הנכון, ואולי יש סוכן אחר שמתחרה על העסקה.
הדבר החשוב הוא לא להיתקע על עסקה אחת. סוכן שטח טוב מפזר את המאמצים שלו על פני מספר לקוחות ולא שורף את כל האנרגיה על עסקה אחת גדולה. יש מקרים שבהם לקוחות חוזרים אחרי חודש או חודשיים עם אותה עסקה שוויתרנו עליה.
לסיכום: אנשי מכירות שטח צריכים יותר משכנוע
ההתמקדות המוגזמת בהתמודדות עם התנגדויות עושה עוול לעולם מכירות השטח. סוכן שטח טוב לא זקוק לתסריטי שיחה או לטכניקות מתוחכמות. הוא צריך להיות קודם כל שירותי, חרוץ ומקצועי. מכאן הכול מתחיל.
כשיש בעיות עם מחיר, אספקה או תנאים – זה המקום ליצירתיות ולפתרונות מותאמים אישית. לפעמים צריך לדעת גם לשחרר ולתת ללקוח זמן. במכירות שטח, הכבוד המקצועי שלכם חשוב לא פחות מהסגירה עצמה.
אני לא נגד ללמוד טכניקות שכנוע והתמודדות עם התנגדויות, אבל הן לא חזות הכול. בעולם השטח, אמון, זמינות ושירותיות ינצחו כל התנגדות.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה